Životní situace

Životní situace




1. Životní situace (název)

Užívání staveb - oznámení změny v užívání stavby


2. Základní informace k životní situaci

Stavbu lze užívat jen k účelu vymezenému zejména v kolaudačním rozhodnutí, v oznámení o užívání stavby nebo v kolaudačním souhlasu. Nevyžaduje-li stavba kolaudaci podle § 119 odst. 1, lze ji užívat jen k účelu vymezenému v povolení stavby. Změna v účelu užívání stavby, v jejím provozním zařízení, ve způsobu výroby nebo v jejím podstatném rozšíření a změna v činnosti, jejíž účinky by mohly ohrozit život a veřejné zdraví, život a zdraví zvířat, bezpečnost nebo životní prostředí, nebo změna doby trvání dočasné stavby, je přípustná jen na základě souhlasu nebo povolení stavebního úřadu. Pokud je změna v užívání stavby podmíněna změnou dokončené stavby, která vyžaduje ohlášení nebo stavební povolení, stavební úřad projedná změnu dokončené stavby. Podle charakteru změny dokončené stavby se postupuje podle § 78 až 96a a § 104 až 117. V ohlášení nebo v žádosti o stavební povolení nebo v oznámení podle § 117 se současně uvede navrhovaná změna v užívání. Po dokončení změny stavby se podle okolností postupuje podle § 120 nebo 122; v oznámení užívání nebo v žádosti o kolaudační souhlas se současně uvede nový účel užívání.

3. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Fyzické a právnické osoby, které mají vlastnická nebo jiná práva ke stavbám.

4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Změna v užívání stavby musí být v souladu s územně plánovací dokumentací, s cíli a úkoly územního plánování, s obecnými požadavky na výstavbu, s veřejnými zájmy chráněnými stavebním zákonem a se zvláštními právními předpisy.

5. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Stavební úřad vydá souhlas se změnou v užívání stavby na základě oznámení osoby, která má ke stavbě vlastnické právo nebo prokáže právo změnit užívání stavby. Je-li oznámení úplné a oznámená změna v účelu užívání splňuje podmínky podle § 126 odst. 3, nedotýká se práv třetích osob, nevyžaduje podrobnější posouzení účinků na okolí, nevyžaduje zkušební provoz nebo není třeba stanovit podmínky pro užívání nebo podmínky k zajištění ochrany veřejných zájmů, stavební úřad vydá souhlas se změnou v užívání stavby do 30 dnů ode dne podání oznámení. V opačném případě stavební úřad rozhodne usnesením, že oznámenou změnu v užívání projedná v řízení.

6. Na které instituci životní situaci řešit

Příslušným stavebním úřadem v katastrech města Třinec a v obcích Ropice a Vendryně je odbor stavebního řádu a územního plánování, oddělení stavebního řádu

7. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Vedoucí oddělení stavebního řádu Jméno: Bc. Iveta Sikorová Kancelář: 228 Tel: 558 306 232 E-mail: iveta.sikorova@trinecko.cz Pracovníci stavebního úřadu - řeší stavby na svém katastru - Podnikatelské stavby: k. ú. Tyra, Český Puncov, Kojkovice, Tyra (i soukr. stavby) Jméno: Bc. Iveta Sikorová Kancelář: 271 Tel: 558 306 232 E-mail: iveta.sikorova@trinecko.cz k. ú. Třinec a Konská - území TŽ Jméno: Bc. Martina Bajerová Kancelář: 269 Tel: 558 306 226 E-mail: martina.bajerova@trinecko.cz k. ú. Oldřichovice, Nebory, Ropice, Vendryně, Horní a Dolní Líštná Jméno: Bc. Monika Lancová Kancelář: 206 Tel: 558 306 229 E-mail: monika.lancova@trinecko.cz k. ú. Konská, mimo TŽ, Lyžbice, Karpentná a Guty, Jméno: Ing. Pavel Kohut, Kancelář: 202 Tel: 558 306 228 E-mail: pavel.kohut@trinecko.cz - Stavby občanů k. ú. Oldřichovice, Ropice a Horní Líštná Jméno: Ing. Marek Labaj Kancelář: 224 Tel: 558 306 231 E-mail: marek.labaj@trinecko.cz k. ú. Vendryně a Nebory Jméno: Jana Veselá Kancelář: 225 Tel: 558 306 287 E-mail: jana.vesela@trinecko.cz k. ú. Konská Jméno: Mgr. Jana Pietrová, Tel: 558306238, E-mail: jana.pietrova@trinecko.cz, k. ú.Lyžbice, Dolní Líštná Jméno: Ing. Pavla Franková Kancelář: 203 Tel: 558 306 237 E-mail: pavla.frankova@trinecko.cz ,k. ú. Guty, Karpentná Jméno: Bc. Tereza Jochymková, Kancelář: 202, Tel. 558306235, E-mail: tereza.jochymkova@trinecko.cz, k. ú. Horní Líštná, Kojkovice, Český Punkov + speciální stavební úřad dopravní pro silnice II. a III. tříd a místní komunikace Jméno: Eva Vitásková Kancelář: 230 Tel: 558 306 236 E-mail: eva.vitaskova@trinecko.cz Úřední hodiny: Pondělí: 8:00 - 17:00 Středa: 8:00 - 17:00

8. Jaké doklady je nutné mít sebou

Doklady, které je nutné k žádosti přiložit, jsou uvedeny v příloze žádosti o vydání k oznámení

9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Žádost musí být podána na předepsaném formuláři dle vyhl. č. 501/2006 Sb. o obecných požadavcích na využívání území a vyhl. 526/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona ve věcech stavebního řádu. Formuláře k vytištění si můžete stáhnout z adresy: http://trinecko.cz/formulare/ - odkaz je třeba upravit na adresu konkrétního odboru nebo přímo odpovídajícího formuláře. Tiskopisy jsou rovněž k dispozici na odboru stavebního řádu a územního plánování

10. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Rozhodnutí podléhá správnímu poplatku, ty jsou uvedeny v příloze č. 17 a 18 zák. č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích.

11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Jestliže stavební úřad se změnou v užívání stavby souhlasí, vydá souhlas se změnou v užívání stavby do 30 dnů ode dne podání oznámení. V opačném případě usnesením že oznámenou změnu v užívání projedná v řízení. Podané oznámení se považuje za žádost o povolení změny v užívání stavby; řízení je zahájeno dnem podání oznámení. Lhůta pro vydání rozhodnutí začíná běžet od právní moci usnesení. Lhůty tohoto řízení jsou dále upraveny podle § 71 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád v pl. znění: Pokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, je správní orgán povinen vydat rozhodnutí nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení, k nimž se připočítává doba - až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ústní jednání nebo místní šetření, je-li třeba někoho předvolat, někoho nechat předvést nebo doručovat veřejnou vyhláškou osobám, jimž se prokazatelně nedaří doručovat, nebo jde-li o zvlášť složitý případ, - nutná k provedení dožádání podle § 13 odst. 3, ke zpracování znaleckého posudku nebo k doručení písemnosti do ciziny.

12. Kteří jsou další účastnici (dotčeni) řešení životní situace

Pokud stavební úřad povede řízení, účastníky řízení jsou osoby, které mají vlastnická nebo jiná práva k pozemkům a stavbám na nich, včetně sousedních pozemků a staveb na nich, a jejichž práva, právem chráněné zájmy nebo povinnosti mohou být rozhodnutím přímo dotčeny.

13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
14. Elektronická služba, kterou lze využít

Lze využít elektronickou poštu epodatelna@trinecko.cz, v případě, že podání není ověřeno zaručeným elektronickým podpisem, je třeba jej písemně doplnit nejpozději do 5 dnů

15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb., v platném znění, o územním plánování a stavebním řádu

16. Jaké jsou související předpisy

Prováděcí předpisy k stavebnímu zákonu jsou: • Vyhláška č. 526/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona ve věcech stavebního řádu - § 13 - § 14.

17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Souhlas lze přezkoumat v přezkumném řízení, které lze zahájit do 1 roku ode dne, kdy souhlas nabyl právních účinků. Rozhodnutí ve věci v přezkumném řízení v prvním stupni nelze vydat po uplynutí 15 měsíců ode dne, kdy souhlas nabyl právních účinků. Souhlas nabývá právních účinků dnem doručení stavebníkovi. Proti rozhodnutí se může účastník řízení odvolat podle § 81 odst. 1 správního řádu. Odvolání, ve kterém se uvede, v jakém rozsahu se rozhodnutí napadá a dále namítaný rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo, se podává ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí ke Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje, odb. územního plánování, stavebního řádu a památkové péče podáním učiněným u zdejšího stavebního úřadu. Odvolání se podává v potřebném počtu stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každý účastník dostal jeden stejnopis. Nepodá-li účastník potřebný počet stejnopisů, vyhotoví je na jeho náklady stavební úřad. Odvolání jen proti odůvodnění rozhodnutí je nepřípustné.

18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

§ 178 až 182 stavebního zákona

19. Nejčastější dotazy

Jaké stavby nevyžadují žádné povolení? Stavby, které nevyžadují povolení stavebního úřadu, zjistíte kombinací § 79 (zde jsou uvedeny stavby, které nevyžadují územní projednání) a § 103 stavebního zákona (zde uvedené stavby nevyžadují ohlášení a stavební povolení). Stavby, které nevyžadují projednání se stavebním úřadem, musí být uvedeny v obou oddílech. Jak se provádí kolaudace stavby? Dokončenou stavbu, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení nebo byla prováděna na podkladě veřejnoprávní smlouvy nebo certifikátu vydaného autorizovaným inspektorem, lze užívat na základě oznámení stavebnímu úřadu nebo kolaudačního souhlasu. Oznámení postačí v případě staveb, které jejich stavebníci staví pro sebe a stavbu tak mohli ovlivnit od návrhu po realizaci. Na základě oznámení provádí stavební úřad závěrečnou kontrolní prohlídku. Kolaudační souhlas je nutný v případě staveb, jejichž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit, např. nemocnice, škola, stavba pro obchod apod. Stavby, které byly povoleny do 31.12.2006, se kolaudují podle předcházejícího zákona, vydává se tedy kolaudační rozhodnutí. Jak řeší stavební zákon tzv. "černé stavby"? Při zjištění nepovolené stavby stavební úřad v souladu s ustanovením § 129 SZ zahajuje řízení o odstranění stavby a současně také projednává se stavebníkem přestupek nebo správní delikt. Odstranění nařizuje stavební úřad z moci úřední správním rozhodnutím vlastníku stavby nebo i nájemci. Zákon však připouští možnost, že nepovolená stavba může být dodatečně povolena, ale jen v tom případě, že žadatel doloží, že stavba není v rozporu se záměry územního plánování, není provedena na pozemku, kde je to zakázáno, není v rozporu s obecnými požadavky na výstavbu a žadatel požádá o dodatečné povolení stavby se všemi podklady ve stejném rozsahu jako k žádosti o stavební povolení. Co dělat v případě, že chcete změnit užívání stavby? Změna v účelu užívání stavby nebo její části (např. sklepu na garáž v rod. domě, obchodu na kadeřnictví apod.) je přípustná jen na základě písemného souhlasu stavebního úřadu. Stavební zákon v ustanovení o změně v užívání stavby pamatuje i na případy, které jsou svým způsobem problémové nebo se dotýkají práv třetích osob (restaurace, dílny). Takové případy se řeší ve správním řízení. Náležitosti žádosti o změnu v užívání stavby obsahuje vyhl. č. 526/2006 Sb. Má platný stavební zákon nějaké "novinky"? Novinkou jistě je veřejné projednání územního řízení, uvědomění účastníků řízení na úřední desce města a internetové úřední desce. Také v případě záměru stavět stavbu musí žadatel po podání žádosti o územní rozhodnutí nebo územní souhlas umístit na pozemku, kde chce stavět, informační ceduli o navrhované stavbě. Novým pojmem je také "autorizovaný inspektor". Jde o samostatnou vysoce odbornou osobu, která na základě smlouvy se stavebníkem vydává osvědčení, že navrhovaná stavba může být provedena, může dohlížet na provádění stavby a vydává odborný posudek pro vydání kolaudačního souhlasu. Příslušná řízení tím mohou být zkrácena. Nové se také může jevit provádění kontrolních prohlídek stavby, které provádí stavební úřad v průběhu provádění stavby. Plán kontrolních prohlídek stavby předkládá stavebník již při žádosti o stavební povolení, prohlídky by měly být stanoveny pro kontrolu určité etapy výstavby (např. založení stavby, před zakrytím těch částí, které po dokončení nejsou vidět apod.) Co se rozumí stavbou? Dle § 2 stavebního zákona se stavbou rozumí veškerá stavební díla, která vznikají stavební nebo montážní technologií, bez zřetele na jejich stavebně technické provedení, použité stavební výrobky, materiály a konstrukce, na účel využití a dobu trvání. Dočasná stavba je stavba, u které stavební úřad předem omezí dobu jejího trvání. Stavba, která slouží reklamním účelům, je stavba pro reklamu. Změnami dokončené stavby je: * nástavba, kterou se stavba zvyšuje * přístavba, kterou se stavba půdorysně rozšiřuje a která je vzájemně provozně propojená s dosavadní stavbou * stavební úprava, při které se zachovává vnější půdorysné i výškové ohraničení stavby

20. Další informace

Obecné informace lze získat na internetových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj (www.mmr.cz) v části Územní plánování a stavební řád. Informace můžete rovněž získat z letáku Občan a územní plánování, který vydalo Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor územního plánování ve spolupráci s Ústavem územního rozvoje

21. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
22. Související životní situace a návody, jak je řešit
23. Za správnost popisu odpovídá útvar

Odbor stavebního řádu a územního plánování, oddělení územního plánování

24. Kontaktní osoba

Jméno: Ing. Věra Pindurová Telefon: 558306225 Mobil:774749851 Funkce: vedoucí odboru Jméno: Bc. Iveta Sikorová Telefon: 558306232 Mobil:774749852 Funkce: vedoucí oddělení SŘ

25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1. 01.08.2014

26. Popis byl naposledy aktualizován
27. Datum konce platnosti popisu

Datum není stanoveno

28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Logo STaRS Městská knihovna Třinec - Logo Region Forum - Těšínské slezsko Euroregion - Těšínské slezsko Logo Czechpointu
 EVROPSKÁ 
 DATABANKA 
Město Třinec na facebooku